Keuze zorgverzekering 2020

Zorgverzekering 2020

Waar u op kunt letten bij het maken van een keuze voor een (aanvullende) zorgverzekering

Hoe verzekert u uzelf voor therapie?

De premies voor de zorgverzekeraars zijn bekend en daarmee is het weer tijd om keuzes te maken voor 2020. Blijft u bij uw huidige zorgverzekeraar, kiest u voor een ander pakket of een geheel andere zorgverzekering. Welke zorg wilt u graag vergoed hebben en wat besluit u zelf te gaan betalen? Allemaal vragen met per persoon weer andere antwoorden. Gebruik maken van een zorgvergelijker als www.zorgwijzer.nl kan u bij uw keuze helpen. Daarbij is het handig over het volgende na te denken:

Welke zorg heb ik nodig?

De premies stijgen ook in 2020. U kunt natuurlijk niet alles voorzien, maar u kunt wellicht wel een inschatting maken welke zorg u volgend jaar nodig heeft. U kunt geld besparen door uw (aanvullende) zorgverzekering daar op af te stemmen. Het kan ook een bewuste keuze zijn om bepaalde zorg zelf te betalen. Het helpt om de aanvullende premies te vergelijken met de kosten van het zelf betalen.

Sneller van uw klachten af

Bij onze praktijk streven we ernaar u in zo min mogelijk behandelingen verder te helpen. Daarmee bespaart u ook op de zorgkosten. Met efficiënte moderne behandeltechnieken als echografie voor het stellen van een meer gerichte diagnose en effectieve behandelmethodes als dry needling, shockwave en EPTE bij spier- en peesklachten, bent u vaak in minder fysiotherapiebehandelingen van uw klachten af.

Hoog of laag eigen risico?

U betaalt eigen risico over zorg die vergoed wordt uit de basiszorgverzekering. Het minimale verplichte eigen risico is in 2020 weer € 385,=. Als u verwacht weinig (chronische) zorg nodig te hebben kunt u voor een hoger eigen risico kiezen tot maximaal € 885,= in totaal op jaarbasis. Vaak bespaart u daarmee op de maandelijkse premie. Ook hier is het dus verstandig de (verwachte) kosten goed op een rijtje te zetten en risico’s in te calculeren.

Welke zorg wordt vergoed vanuit de basisverzekering en wat vanuit een aanvullende verzekering?

Fysiotherapie

Reguliere fysiotherapie wordt alleen vergoed door aanvullende zorgpakketten waarin fysiotherapie is opgenomen. Per pakket is het verschillend hoeveel behandelingen worden vergoed. Bepaalde chronische fysiotherapie-indicaties worden vanuit de basisverzekering vergoed, vaak vanaf de 21e behandeling. Het eigen risico geldt alleen voor zorg vergoed uit de basiszorgverzekering.

Ergotherapie

Ergotherapie wordt voor 10 uur uit de basisverzekering vergoed, waarbij dus mogelijk uw eigen risico geldt.

Diëtetiek

Diëtetiek wordt 3 uur vergoed vanuit de basiszorgverzekering. Dit dieetadvies is uitgesloten van eigen risico, als het advies in de ketenzorg plaatsvindt. Een aantal aanvullende zorgverzekeringen vergoedt extra diëtistconsulten.

Kindertherapie

Voor kinderen tot en met 17 jaar gelden andere vergoedingsregels dan voor volwassenen. Kinderfysiotherapie, kinderergotherapie en kinderlogopedie worden vanuit de basiszorgverzekering vergoed. Per kalenderjaar: 18x kinderfysiotherapie, 10 uur ergotherapie en vaak volledige vergoeding aan logopedie. Voor kinderen geldt géén eigen risico. Vaak vergoeden aanvullende zorgpakketten nog extra behandelingen kinderfysiotherapie en soms ook ergotherapie.

Onze zorg is direct toegankelijk, waar u ook verzekerd bent

Wat u ook kiest, wij hebben zorgcontracten met alle zorgverzekeraars. U heeft geen verwijzing nodig van een arts om voor vergoeding in aanmerking te komen. Maar het is dus wel afhankelijk van hoe u aanvullend verzekerd bent, in hoeverre er wordt vergoed. Voor behandeling aan huis en voor chronische fysiotherapie is wel altijd een verwijzing nodig.

Meer weten?

Inhoudelijke vragen over zorgverzekeringen en polissen kunt u online vinden bij de verschillende zorgverzekeraars. Heeft u specifieke vragen over de vergoeding van therapie bij onze praktijk, dan staat onze praktijkassistente u graag te woord.

Succes met uw keuze!

Naar nieuwsarchief