Slijmbeursontsteking

De botten in ons lichaam vormen samen het skelet  en geven het stevigheid. Onze botten kunnen bewegen, omdat zich op verschillende plaatsen in het skelet gewrichten bevinden. U kunt hierbij denken aan de elleboog, de knie of de schouder. In een gewricht komen twee botten samen en om er voor te zorgen dat de botten goed bij elkaar gehouden worden zitten er banden om de gewrichten. De uiteinden van een bot zijn bedekt met kraakbeen. Bij de gewrichten zijn het de pezen die de spieren verbinden met het bot en tussen deze pezen en het bot zit een soort kussentje gevuld met vocht. Dit is de slijmbeurs die er voor zorgt dat het gewricht soepel kan bewegen en voorkomt dat de pees over het botgewricht schuurt.

Wanneer deze slijmbeurs geïrriteerd raakt spreken we van een slijmbeursontsteking.  Deze kan ontstaan in alle gewrichten, maar komt het meest voor in de gewrichten van de schouder,  elleboog, knie, heup en enkel. De oorzaken van een slijmbeursontsteking of bursitis zijn heel divers:

• Een ontsteking. Een ontsteking van het gewricht kan zich uitbreiden naar de slijmbeurs. Dit komt bijvoorbeeld voor bij een aandoening als jicht;
  • Een ongeval. Door een harde klap of flinke val kan de slijmbeurs gaan irriteren en daarna ontstoken raken;
  • Als de slijmbeurs ontstoken is door bijvoorbeeld een ongeluk, kan er een ontsteking in de slijmbeurs ontstaan door een bacterie;
  • Bij overbelasting van een gewricht. Door een telkens herhaalde bepaalde beweging raakt de slijmbeurs geïrriteerd. Een voorbeeld is de elleboog waarvan de slijmbeurs ontstoken raakt doordat er veel op gesteund wordt. Een slijmbeursontsteking zien we vaak samen in combinatie met RSI/KANS;

Een slijmbeursontsteking komt in sommige beroepsgroepen en sporten vaker terug.

• Stratenmakers bijvoorbeeld kunnen snel last krijgen van een slijmbeursontsteking in de knie vanwege het langdurig achter elkaar werken op de knieën.
  • Bij een sport als hardlopen krijgen veel lopers last van een slijmbeursontsteking van de achillespees. Vaak is dit een combinatie met een peesontsteking. Ook een slijmbeursontsteking in de heup is een veel voorkomende blessure bij hardlopers
  • Door veel en vaak dezelfde repeterende beweging van de elleboog zien we een slijmbeursontsteking van de elleboog vaker bij timmerlieden en metselaars.

Bij een slijmbeursontsteking onderscheiden we de chronische en de acute vorm en beide geven  vergelijkbare klachten. Als een slijmbeurs ontstoken raakt geeft dat pijn en stijfheid van het gewricht en er zijn duidelijke tekenen van een ontsteking. De slijmbeurs is wat gezwollen en de plek van de aandoening voelt wat warm aan en kan rood zijn. De pijn wordt veroorzaakt omdat door de ontsteking de slijmbeurs extra vocht aan maakt en hierdoor opzwelt. Hierdoor kan het gewricht  minder goed bewegen.

Behandeling slijmbeursontsteking

Een acute slijmbeursontsteking gaat meestal na een paar weken vanzelf over en daarom is de hulp van een fysiotherapeut hierbij meestal niet nodig. Het advies is om het aangedane gewricht wel rust te geven maar toch gedoseerd te blijven bewegen. Gebleken is dat dit een goed herstel zeker bevordert. Als u ernstige pijnklachten heeft kan door een arts een pijnstillend  en/of ontstekingsremmend worden gegeven via een injectie. Herstel van een chronische slijmbeursontsteking  heeft het meeste baat bij 1-3 weken rust. Gedurende deze tijd is het belangrijk irritatie van de slijmbeurs te voorkomen en geen belasting geven of bewegingen maken die dit kunnen veroorzaken.  U mag wel onbelast bewegen en het is goed dit regelmatig te doen. Het herstelproces wordt hierdoor positief  beïnvloed en het zorgt ervoor dat het gewricht niet stijf wordt. Na verloop van tijd zullen speciale oefeningen worden ingezet die er voor zorgen dat de druk op de slijmbeurs langzaam kan worden opgevoerd. Naast deze oefeningen geeft shockwave therapie goede resultaten bij het herstel. De herstelperiode van een slijmbeursontsteking vraagt ongeveer 6 weken tot enkele maanden, afhankelijk van de ernst van de klacht.

Algemene fysiotherapie Shockwave Dry Needling