Kanker

Kanker ontstaat door een ongecontroleerde deling van lichaamscellen, waarbij de cellen niet meer stoppen met delen en in de omliggende weefsels groeien. Deze ziekte kan bijna overal in het lichaam ontstaan in organen, het bloed en/of lymfestelsel en kan uitzaaien naar andere delen van het lichaam. Er zijn meer dan 100 soorten kanker bekend en al deze soorten hebben gemeen dat ze een ongecontroleerde celdeling als eigenschap hebben.

Kanker is een levensbedreigende ziekte, maar dankzij steeds betere onderzoeks- en behandelmethoden is de levenskans de laatste jaren sterk verbeterd en krijgt de ziekte steeds meer een chronisch karakter. In Nederland krijgt 1 op de 3 mensen in hun leven de diagnose kanker, waarbij de meest voorkomende soorten borst-, huid-, long-, prostaat- en darmkanker zijn. Er zijn een aantal risicofactoren te noemen die de kans op het krijgen van kanker verhogen zoals roken, alcoholgebruik, ongezonde voeding, onvoldoende beweging, overgewicht en overmatige blootstelling aan de zon. Daarnaast kunnen genetische factoren en veroudering een rol spelen.

Door de behandeling aan kanker ervaren veel patiënten vermoeidheidsklachten, zowel tijdens als na de behandeling. Kanker heeft invloed op de algehele fitheid en veroorzaakt vaak klachten in de spieren, gewrichten en zenuwen bij het bewegen. Daarnaast komen bij mensen met deze ziekte vaker angst- en depressieklachten voor en is het risico op hart- en vaatziekten en andere chronische aandoeningen verhoogd.

Behandeling fysiotherapie bij kanker

Bewezen is dat bewegen het risico op het krijgen van een aantal soorten kanker verlaagd en dat het de overlevingskansen vergroot. Bovendien helpt bewegen bij vermoeidheid, angst, depressie en vermindert het lymfoedeem en draagt zo bij aan een betere fysieke gesteldheid en een betere kwaliteit van leven. De fysiotherapeut helpt u hierbij.

In ons Gezondheidscentrum Helftheuvel in Den Bosch kunnen patiënten gedurende en na de behandeling van kanker terecht voor oncologiefysiotherapie en oedeemtherapie.

Oedeemtherapie Oncologiefysiotherapie

info@fysiotherapiehelftheuvel.nl