EPTE therapie

EPTE

EPTE Therapie (Percutane Electrolyse Therapie)

EPTE , een therapie die is ontwikkeld in Spanje, werd al geruime tijd met groot succes toegepast in Zuid-Europa. Door de bewezen goede resultaten wordt deze innovatieve therapie nu ook in Nederland toegepast bij de behandeling van ontstoken of chronisch ontstoken pezen. Chronisch ontstoken pezen herstellen in de regel matig tot slecht en geven langdurig pijn en beperkingen bij het sporten en bij dagelijkse bezigheden. Bij een chronische ontsteking nemen de mogelijkheden tot herstel vaak af omdat de lichaamseigen cellen "vermoeid" raken en de normale herstelprocessen stil komen te liggen. Door het toepassen van EPTE wordt het natuurlijk herstelvermogen direct op de locatie van de pijn hersteld. Voor de behandeling van deze langdurige en matig tot slecht herstellende pees- en spierklachten maken wij bij fysiotherapiepraktijk Helftheuvel in Den Bosch nu ook gebruik van EPTE.

Door middel van echografie wordt de locatie waar de ontsteking of overbelasting zit nauwkeurig  opgezocht. Daarna zal de therapeut een dunne naald, vergelijkbaar met een acupunctuurnaaldje, precies op de gelokaliseerde plaats inbrengen. In het ontstekingsgebied wordt met behulp van het EPTE apparaat stroom onder een lage intensiteit door de naald geleid. De resultaten zijn zo goed omdat door de echografie de plaats van de pijn precies te lokaliseren is en er daardoor rechtstreeks op de goede plek wordt behandeld. Na enkele behandelingen is de pijn vaak sterk verminderd of bent u pijnvrij.

Een behandeling met EPTE wordt doorgaans niet ervaren als pijnlijk, omdat het om een dun naaldje gaat dat bovendien alleen in het probleemgebied wordt ingebracht. De behandeling kan licht onaangenaam aanvoelen en ook daarna zijn er weinig tot geen neveneffecten. U ervaart hoogstens 1-2 dagen een wat licht beurs gevoel.

EPTE wordt bij ons altijd toegepast in combinatie met oefentherapie. Hierdoor kunnen we werken aan een zo goed mogelijk herstel. De oefentherapie bestaat ondermeer uit oefeningen die de pees helpen meer belastbaar te worden. Er wordt goed gekeken naar uw letsel en daar wordt de best passende combinatie van EPTE met oefentherapie op afgestemd. De therapie wordt uitgevoerd door fysiotherapeuten, die hiervoor een speciale opleiding hebben gevolgd.

De indicaties voor een behandeling met EPTE zijn:

• schouderpees klachten
  • kniepees klachten, zoals een jumpersknee
  • klachten aan de elleboog, bijvoorbeeld een tenniselleboog of een golferselleboog
  • voetpijn
  • aan hielspoor gerelateerde klachten
  • achillespeesontsteking
  • hamstringblessure
  • peesklachten en pijnlijke pezen

EPTE therapie kent een aantal voordelen die we hier voor u onder elkaar zetten:

• het gezonde weefsel wordt ontzien
  • zeer precies behandelen op aangedane gebied door begeleiding met echografie
  • de behandeling is niet of nauwelijks pijnlijk
  • geen medicijnen of operatie nodig
  • de behandeling is effectief, vaak heeft u al na 3-5 behandelingen minder pijn of bent u pijnvrij
  • het voorkomt onnodig veel behandelingen fysiotherapie
  • de behandeling met EPTE duurt maar kort, ongeveer 1-2 minuten per keer

Behandeling & kosten

Tijdens uw bezoek aan onze praktijk zal de behandelend fysiotherapeut uw klacht  en de mogelijkheden tot EPTE behandeling met u bespreken. Voor de behandeling hanteren wij de reguliere behandeltarieven. Voor de echografie en het gebruik van de EPTE apparatuur geldt een verbruiksvergoeding, die niet in aanmerking komt voor vergoeding door uw zorgverzekeraar.

Wellicht wil u nog graag meer weten over EPTE of uw klachten die hiermee behandeld kunnen worden? Neemt u dan gerust contact op met onze praktijkassistenten en therapeuten voor meer informatie over deze effectieve behandelmethode.

Ons team

Bas den Ouden
Bas den Ouden Fysiotherapeut - Echografie MSU - Shockwave (ESWT) - EPTE - Dry Needling

Bekijk ons hele team