echografie Den Bosch

Echografie

"Echografie ondersteunt de diagnose en geeft veel meer richting aan de behandelaanpak" Bas den Ouden, Fysiotherapie MSU Echografie

Echografie bij Fysiotherapie Helftheuvel Den Bosch

Echografie in onze praktijk wordt ingezet om informatie te krijgen over het bewegingsapparaat (Musculoskeletaal Ultrasound). Het onderzoek is zeer zinvol en geeft een waardevolle schat aan informatie voor de fysiotherapeut. Het onderzoek is snel en pijnloos. De behandeling is ook zonder risico’s, waardoor het onderzoek indien nodig zonder problemen herhaald kan worden. Een voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een MRI-scan of röntgenfoto is dat we bewegende beelden verkrijgen. Tijdens het bewegen van het deel van het lichaam (bijvoorbeeld schouder of knie) waar de klachten zich bevinden, kan in beeld worden gebracht hoe de pijnlijke beweging ontstaat. De behandelaar van Fysiotherapie Helftheuvel Den Bosch kan dus direct een verband leggen tussen de klacht en de beelden die hij ziet.

Voor welke klachten is echografie zinvol?

• Ontstekingen, tendinopathie
  • Rupturen (scheuren)
  • Ophoping van vocht (oedeem)
  • Dislocaties (uit de kom)
  • Cysten
  • Laesies

Waarom zetten wij echografie in?

Met behulp van echografie kan sneller en gerichter een diagnose worden gesteld. Hoe beter we de oorzaak van de klacht kennen, hoe gerichter de behandeling is en hoe groter het behandeleffect. Door na een periode van behandelen echografie te herhalen, kan worden gezien of behandeling effect heeft. De ontwikkeling van de klacht wordt zo goed gevolgd en het behandelbeleid waar nodig aangepast.

Hoe ziet het onderzoek eruit?

De echografist werkt met een behandelkop, de zogenaamde ‘probe’ of ‘transducer’. Deze behandelkop wordt met gel op het gebied geplaatst waar de klachten zich bevinden. Het echo-apparaat zendt door de behandelkop geluidsgolven uit die door ditzelfde apparaat worden opgevangen. Hiermee ontstaat op het beeldscherm een beeld met grijstinten. Geluidsgolven kunnen niet door het botweefsel heen. Daardoor is het bot door de terugkaatsing van de golven zichtbaar als een felle witte streep. Vochtophopingen nemen de geluidsgolven wel op. Deze zijn zichtbaar als zwarte ruimte. De echografist is opgeleid om op de beelden exact te kunnen zien wat er in het lichaam gebeurt. Aan de hand van de beelden maakt hij / zij een rapport voor de fysiotherapeut waarbij u in behandeling bent. Deze neemt de verkregen informatie met u door en draagt zorg voor het behandelplan.

Kosten voor echografie

De vergoedingen voor echografie verschillen per zorgverzekeraar. Informeert u bij de praktijkassistente van Fysiotherapie Helftheuvel Den Bosch naar de mogelijkheden voor vergoeding door uw verzekering (0736847100).

Ons team

Bas den Ouden
Bas den Ouden Fysiotherapeut - Echografie MSU - Shockwave (ESWT) - EPTE - Dry Needling
Sjoerd Stegenga