Tennisarm

Beschrijving tennisarm

Heel veel mensen hebben last van een tennisarm, ook wel tenniselleboog genoemd.Het is een ontstekingsaandoening door overbelasting die meestal niet het gevolg is van één verkeerde beweging, maar lang achter elkaar gemaakte "verkeerde" bewegingen bij bijvoorbeeld typen, schilderswerk, lopendebandwerk, metselen of tennissen.De aandoening zit in de pees ter hoogte van de elleboog. Deze pees is verbonden met de handtrekspier. De handtrekspier wordt gebruikt om de hand te buigen en de elleboog te strekken.Er ontstaan kleine scheurtjes bij het begin van de spier in de buurt van de elleboog. Een tennisarm is pijnlijk en de pijn is voelbaar aan de buitenkant van de elleboog. De pijn kan ook uitstralen richting de onderarm, bovenarm of de schouder. Het geeft functiebeperking en zelfs het tillen van een niet al te zwaar voorwerp lukt niet. 's Morgens kan de arm wat stijf aanvoelen, maar na enige beweging komt de functie van de arm wel weer op gang. Een enkele keer ontstaan de klachten ineens doordat er grote druk kwam te staan op het weefsel, met een ontstekingsreactie als gevolg. Soms is de onderarm wat gezwollen en voelt wat hard aan.

Behandeling tennisarm

Allereerst worden de elleboog en de omliggende structuren onderzocht. De fysiotherapeut bepaalt met behulp van testen, eventueel aangevuld met echografisch onderzoek, wat de oorzaak van de klacht is. Uiteraard worden daarin de duur van de klachten, ontstaanswijze en andere relevante beïnvloedende factoren meegenomen. Wanneer blijkt dat er inderdaad sprake is van een tenniselleboog wordt behandeling gestart. Als de klachten kortgeleden zijn ontstaan is rust met lichte rekoefeningen en bewegingsoefeningen zinvol. Na deze periode van relatieve rust kan aan herstel worden gewerkt. De fysiotherapeut begeleidt het hersteltraject en zet daarbij onder andere shockwave in combinatie met echografie, medical taping, dry needling of diepe massage in. Spierversterkende oefeningen zorgen voor versterking van de conditie van de elleboog waardoor deze beter belastbaar is.

Echografie Algemene fysiotherapie Shockwave Manuele therapie EPTE Dry Needling Medical Taping