Peesontsteking

Beschrijving peesontsteking

De verbinding tussen een spier en bot wordt gevormd door een pees. De pees brengt de spieractiviteit op het bot over. Pezen zijn sterk, maar relatief weinig doorbloed en daarom gevoelig voor overbelasting. Bij overbelasting vormen er zich kleine scheurtjes in de pees en wordt pijn gevoeld op de plek waar de pees aan het bot hecht. Deze irritatie wordt een peesontsteking genoemd en komt voornamelijk voor in de schouder, elleboog, heup, knie en achillespees. De belangrijkste symptomen van een peesontsteking zijn pijn en irritatie bij het aanspannen van de spier. Er zijn verschillende stadia aan te wijzen. In het begin alleen pijn na zware inspanning. Na enige tijd ebt de pijn dan weer weg. Een volgend stadium wordt gekenmerkt door pijn bij normale bezigheden, zonder dat er sprake is van veel belasting. In het derde stadium is de pijn voortdurend voelbaar, ook in rust. Bij een peesontsteking  zijn er twee vormen te onderscheiden: de peesontsteking die ontstaat door plotselinge overbelasting, bijvoorbeeld een telkens terugkerende beweging.  De andere  ontstaat door geleidelijke overbelasting en hierbij ontstaan de klachten langzamer. Deze laatste vorm van peesontsteking geneest moeilijker.

Behandeling peesontsteking

Bij een peesontsteking  is het goed in beweging te blijven, maar op een lager pitje zonder dat er pijn gevoeld wordt bij het bewegen. Een periode van relatieve rust wordt dus geadviseerd. Hierna kan worden gestart met actievere behandeling. Kijkend naar de mogelijkheden zal er een keuze gemaakt worden uit allerlei technieken. Dit zijn shockwave therapie, medical taping, dry needling of bepaalde massagetechnieken. Ook oefentherapie blijkt in de praktijk heel zinvol. Aangetoond is dat vooral shockwave therapie een heel goed effect heeft op het herstel. Natuurlijk wordt er ook goede aandacht gegeven aan de geleidelijke opbouw van het bewegen en het voorkomen van herhaling op een peesontsteking.

Algemene fysiotherapie Ergotherapie Medical Taping Dry Needling Shockwave EPTE