Rugklachten (acuut)

Beschrijving acute lage rugklachten

Rugklachten die ineens (acuut) ontstaan worden ook wel lumbago of spit genoemd. Eigenlijk is het een verzamelnaam van rugklachten zonder gerichte oorzaak, maar die wel veel beperking veroorzaken. Bij spit of lumbago is de samenwerking in de keten in de lage rug verstoord. Daardoor ontstaan klachten die erg vervelend kunnen zijn. De rug voelt stijf aan en door toegenomen spierspanning van de rugspieren is bewegen pijnlijk. Klachten kunnen voortkomen uit een blokkade in een van de facetgewrichten van de wervel. Dit zijn de kleine gewrichten in de rug die ervoor zorgen dat wervels op elkaar kunnen steunen en kunnen scharnieren. Klachten kunnen ontstaan door een ongeval, blesuure of door slijtage.

Behandeling acute lage rugklachten

Acute lage rugklachten kunnen veel pijn geven. Voor veel mensen is de eerste reactie te stoppen met bewegen. Dat is niet verstandig. Het is juist belangrijk om in beweging te blijven. Dat is lastig omdat de pijnklachten erg aanwezig zijn. Het bewegen zorgt echter voor circulatie, stimuleren van de doorbloeding en de aanvoer van goede bouwstoffen die aanzetten tot herstel. Een arts kan eventueel ondersteunen door het voorschrijven van pijnmedicatie. De fysiotherapeut werkt bij deze rugklachten begeleidend bij het gedoseerd bewegen. Dry needling kan in sommige gevallen worden ingezet en kan zeer effectief werken. Als de klachten zijn afgenomen wordt vooral gewerkt aan herstel en het niet opnieuw optreden daarvan. Daarbij wordt gelet op stabiliteit van de rug, het verstandig belasten van de rug, de lichaamshouding en eventueel andere betrokken factoren. De fysiotherapeut bepaalt met u de fase en passende behandelmethode. Naast dry needling behoren medical taping, massage en hydrotherapie tot de mogelijkheden.

Algemene fysiotherapie Manuele therapie Bekkenfysiotherapie Dry Needling