Hielspoor

Beschrijving hielspoor

Het hielbeen is een stevig bot met een belangrijke functie bij het staan en afwikkelen van de voet. Hevige, aanhoudende pijn onder de hiel wordt veroorzaakt door een doornvormige verkalking onder aan de voorkant van dit hielbeen en wordt hielspoor genoemd. Uit onderzoek is gebleken dat de meest voorkomende oorzaak overbelasting is, waardoor er een te hoge spanning op de peesplaat ontstaat. Deze overbelasting ontstaat daar waar de aanhechting van de peesplaat op het hielbeen zit. Overbelasting kan verschillende oorzaken hebben zoals sporten, lang achter elkaar staan (bij mensen met een staand beroep), bij overgewicht en voetafwijkingen. Ook komt het meer voor bij ouderen en bij mensen met een verkorte kuitspier. Gebleken is dat een hielspoor meer voorkomt bij vrouwen. Een verkeerde belasting van de peesplaat kan ook ontstaan door het dragen van slecht schoeisel. Bij hielspoorklachten voelt men pijn onder de hiel bij het staan en lopen. De voet voelt niet soepel aan en de pijn is niet altijd precies aan te duiden. De pijn wordt vooral gevoeld na lang stilzitten of staan en vaker in de ochtend. De pijn wordt minder door te lopen of goed op te warmen, wat bij mensen met een staand beroep natuurlijk niet gemakkelijk is. De pijn wordt vaak omschreven als een hevige, stekende pijn op één plek onder de hiel, maar is ook niet altijd precies te lokaliseren. Het kan ook voelbaar zijn onder de hele onderkant van de hiel en van uur tot uur van intensiteit veranderen.

Behandeling hielspoor

De fysiotherapeut werkt bij de behandeling van hielspoor vaak samen met een podotherapeut. Voordat behandeling kan worden gestart, dient eerst gezocht te worden naar de oorzaak van de klachten. Op maat gemaakte zolen door een podotherapeut kunnen klachten verminderen. Hielspoorklachten blijken goed te reageren op shockwavetherapie, ondersteund door echografie. Daarnaast wordt met beweegadvies het belasten van de aangedane structuren langzaam opgebouwd.

Algemene fysiotherapie Shockwave Manuele therapie EPTE Dry Needling