Etalagebenen

Beschrijving etalagebenen

Wanneer de slagaders in de benen te weinig zuurstof afgeven aan de spieren die gebruikt worden voor het lopen, kunt u pijn krijgen in de benen. Dit wordt etalagebenen ofwel arteriele claudicatio intermittens genoemd. Bij etalagebenen klaagt men over kramp, pijn en een vermoeid gevoel in de benen, vooral in de kuiten, voeten en tenen. Ook de bovenbenen en bilregio kunnen aangedaan zijn. De pijn komt voor bij activiteiten als lopen of fietsen en ontstaat altijd na een vaste loop- of fietsafstand. De aandoening wordt minder vaak gezien bij jongere mensen, maar veel meer bij een leeftijd boven zestig jaar. Bij claudicatio intermittens zijn de beenslagaders vernauwd ten gevolge van slagaderverkalking en hierdoor is de bloedtoevoer verstoord. De term etalagebenen is bedacht omdat patiënten noodgedwongen moeten rusten en daarom vaker stil staan bij een etalage om zich een houding te geven. Door even te stoppen met lopen, verdwijnt de pijn. De huid van het been waar men last van heeft kan bleek verkleuren. Als de klachten ook in rust voorkomen kan er sprake zijn van een ernstige claudicatio intermittens. Rokers, patiënten met hoge bloeddruk, diabetes mellitis (suikerziekte) of overgewicht hebben een verhoogde kans op het krijgen van etalagebenen.

Behandeling etalagebenen

Om vermindering van de klachten te bevorderen bestaat er een gericht oefenprogramma. Dit programma omvat het verlengen van de afstand die men kan lopen of fietsen door een intensieve looptraining en het bevorderen van goede lichaamsbeweging. Deze training blijkt vaak succesvol en leidt tot een afname van de pijnklachten. Daarnaast is het belangrijk dat er wordt gewerkt aan het beperken van de risicofactoren door gezond te eten, niet te roken en voldoende lichaamsbeweging.

Algemene fysiotherapie